Voyp Updates
Home / Voyp Updates / Het leven als stagiair bij Voyp – deel 3Het leven als stagiair bij Voyp – deel 3
Vandaag is het dan zover. Na 10 weken stage ben ik klaar als stagiair bij Voyp. Zoals in mijn eerdere blog al vermeld; een transitie van telecom-dummy naar ‘telecom-goeroe-in-de-dop’. De afgelopen 10 weken bestonden voor mij vooral uit veel leermomenten, verbazing en een hoop persoonlijke ontwikkeling. Ik heb in 10 weken meer geleerd dan ik voor mogelijk had gehouden. Ik kan toch wel zeggen dat ik terug kan kijken of een hele leerzame en leuke periode.
Wat voor indruk heeft Voyp op mij gemaakt? In het eerste contact met Voyp (mail en telefonisch) had ik de indruk dat het ging om een bedrijf met grote machtsafstand. Dat ik zou binnenkomen als ‘niets kunnende stagiair’, en dat ik een klein beetje het vuile werk zou opruimen. Tenminste dat was een beetje het beeld dat ik bij elke stage had. Misschien dat ik doormiddel van wat eigen input wat extra dingen kon doen, maar ik verwachtte er niet al te veel van. Vrijwel in het eerste gesprek dat ik had merkte ik meteen al dat dat anders ging. Voyp is een jong bedrijf waar iedereen op één level met elkaar omgaat.
Wat heb ik geleerd van deze periode. Ik ging deze periode in met het idee dat ik voornamelijk aan mijn commerciële vaardigheden ging werken. Nu na 10 weken heb ik ingezien dat dat misschien wel één van de dingen is waar ik het minste op heb geleerd. Ik heb het gevoel dat ik mijzelf vooral ontwikkeld heb op de ‘standaard’ aspecten van het werken bij een bedrijf. Dingen die ik vooraf voor lief nam, waren nu uiteindelijk toch lastiger dan ik op voorhand had verwacht. Goed en duidelijk communiceren is daar een duidelijk voorbeeld van. Goede en duidelijke communicatie is van essentieel belang binnen een bedrijf. Vooraf had ik alleen nooit gedacht dat ik mij daar echt op ging ontwikkelen. Ik had nooit gedacht dat goed en duidelijk communiceren überhaupt van zo’n belang was. De ontwikkelingen die ik hierop heb gemaakt kan ik zeker weten de rest van m’n leven nog gebruiken.
Bij elke stage horen natuurlijk zowel positieve als negatieve dingen. Hoewel ik het voornamelijk naar mijn zin heb gehad bij Voyp, waren er natuurlijk ook minder leuke dingen aan de stage. In het begin moest ik vooral wennen aan een 40-urige werkweek. Als je direct van je studie stage gaat lopen is dat nogal een verandering. Verder had ik in het begin erg veel moeite met het verkrijgen van productkennis. Voordat je de hele propositie goed begrijpt en wat de mogelijkheden zijn ben je wel een paar weken verder. Het is natuurlijk wel handig om te weten wat je product kan als je het verkoopt.
Qua begeleiding zit het wel goed bij Voyp. Met vragen/opmerkingen is er altijd wel iemand te bereiken, daar hoef je je hier niet druk om te maken. Bij Voyp ben je vooral zelfsturend en je krijgt veel ruimte om zelf je doelen te bepalen en wordt gemotiveerd om met ideeën te komen. Daar had ik wel wat moeite mee. Het grote zwembad in zonder zwembandjes is toch wel wat lastig en zelf structuur aanbrengen is moeilijker dan ik dacht. Gelukkig werd ik ook daarbij geholpen waardoor ik meer uit mijn stage kon halen en het bedrijf meer uit mij.
Kortom, een stage om met een goed gevoel op terug te kijken. Na 10 weken ploeteren bij Voyp heb ik veel geleerd. Is het niet op mijn vakgebied, dan is het wel in het leven. De grootste conclusie die ik uiteindelijk kan trekken is dat werken gewoon heel anders is dan studeren. Wel leer je van alle twee een hoop.
- Barny de Leeuw
Zoeken
Over Voyp
Voyp is gespecialiseerd in VoIP-telefonie oplossingen. Wij adviseren onze klanten over hardware en configureren voor klanten hun telefoniewensen.
Meer weten over Voyp en onze diensten? Neem dan contact met ons op via contact@voyp.nl.
Ook zijn we uiteraard telefonisch te bereiken op telefoonnummer +31 88 6789 400.